20 procent neemt auto voor korte rit naar werk

Door e-fietser

Nederlanders die dicht bij hun werk wonen (minder dan tien kilometer afstand), pakken desondanks vaak de auto voor hun woon-werk verkeer. Een op de vijf doet dit vrijwel dagelijks. Dat schrijft BNR op basis van eigen onderzoek in samenwerking met MWM2.

Knalgeel regenpak

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen legt op de zender uit waarom de auto ook voor die korte afstand vaak het favoriete middel is. “Het gemak van voor de deur instappen. Het openbaar vervoer biedt vaak geen rechtstreekse verbinding. En: een aanzienlijk deel heeft de auto ook onder werktijd nodig.”

Verregend of verwaaid op je werk aankomen, zien veel Nederlanders niet zitten, zegt Tertoolen. Ook het imago speelt een rol. “Dat past toch niet bij mij als accountant, zo’n knalgeel Agu regenpak.”

Rijgedrag veranderen

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee ziet mogelijkheden om het rijgedrag van mensen te veranderen. ‘Als het moeilijker wordt om de auto dichtbij het werk te parkeren, wordt het vanzelf minder aantrekkelijk om de auto mee te nemen. Datzelfde geldt voor de fiets. Als er meer parkeerplekken en oplaadpunten voor e-bikes zijn, nemen we sneller de fiets mee.’ Niet elk bedrijf heeft de mogelijkheid om extra parkeerplekken aan te leggen. Ook het hebben van een veilige fietsenstalling kan volgens Van Wee het verschil maken.

Maak fietsen aantrekkelijker

De regering wil deze kabinetsperiode ervoor zorgen dat zo’n 200.000 forenzen de fiets pakken om naar het werk te gaan, in plaats van de auto. Er wordt daarom 26 miljoen euro uitgegeven voor fietsroutes en 74 miljoen euro voor stallingen.

Ook wil de regering werkgevers oproepen fietsen aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld door ze aan te sporen meer gebruik te maken van de vergoeding van 19 cent per fietskilometer. 

Tertoolen volgt die lijn. “Bedrijven moeten de fiets promoten. We zijn gevoelig voor wat mensen in onze omgeving vinden, zij moeten laten zien dat het not done is om met de auto te komen.”

Bron: RTL Z