Decathlon Elops 120E

Door e-fietser

Decathlon vroeg ons om hun goedkoopste e-bike, de Elops 120E, te testen. En daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. Het is bijna onmogelijk om een e-bike te vinden in Nederland voor minder dan €1000, maar dit instapmodel van Decathlon heeft een prijskaartje van nog geen €800. We waren erg benieuwd naar deze goedkoopste e-bike van Nederland. Een tikkeltje sceptisch waren we wel, maar Decathlon is jaren de marktleider als het gaat om het aanbieden van betaalbare producten, waarmee zij sporten toegankelijk maken voor iedereen. Ze ontwerpen en produceren zelf waardoor ze de prijzen laag kunnen houden. En ze staan al 45 jaar bekend als producent van kwaliteitsproducten voor iedere sport. Dus we begonnen aan deze test met een beetje scepticisme gecombineerd met een goede dosis vertrouwen in het merk Decathlon.

Laten we eens beginnen om te kijken wat je precies krijgt voor €799. Een elektrische fiets met een stalen frame, een comfortabel Elops zadel en met geïntegreerde AXA verlichting. Verder is hij uitgerust met spatborden, een kettingkast, een aluminium standaard, een fietsbel en bagagedrager, die geschikt is voor fietstassen of een fietsstoeltje. Deze budget e-bike is volgens Decathlon zelf gemaakt voor korte afstanden in en rond de stad.

Uiterlijk

Het eerste wat me opvalt als ik deze fiets zie is het uiterlijk. Met deze fiets ga je geen schoonheidswedstrijden winnen. Hij ziet eruit als een e-bike zoals we die in de begindagen veel zagen en ik stoor me eigenlijk al meteen aan alle kabels overal. De afwerking is niet mooi en de fiets oogt wat sober. De geïntegreerde AXA verlichting vind ik weer wel mooi. Maar genoeg over het uiterlijk, laten we eens kijken hoe hij fiets, want daar gaat het uiteindelijk ook om.

Decathlon Elops 120E
€799

Eigenschappen

De Elops 120E heeft een 250W achterwielmotor met een koppel van 35 Nm wat een goede trekkracht biedt. Hij haalt gemakkelijk de maximale snelheid van 25 km per uur en fietst aangenamer dan ik had verwacht. Het fietscomfort is natuurlijk niet te vergelijken met een e-bike met middenmotor en krachtsensor, maar daar is de prijs ook niet naar. Om deze fiets goedkoop te houden is natuurlijk gemaakt met goedkopere onderdelen, zoals een rotatiesensor, een kleinere accu, achterderailleur met 6 versnellingen, Tektro v-brake velgremmen en Gumwall banden. Dit zijn kwalitatief geen hoogwaardige onderdelen, maar voldoen prima aan de kwaliteitseisen.

Testrit

De eerste echte testrit die ik op deze fiets maak is zo’n 28 kilometer over voornamelijk vlak en geasfalteerd terrein, wat voor een stadsfiets natuurlijk als een thuiswedstrijd voelt. Ik merk meteen dat de motor wat lawaaierig is, iets wat je eigenlijk bij een voorwielmotor zou verwachten en niet bij een achterwielmotor. Het minimalistische display is gemakkelijk te bedienen. Hier zitten 3 standen op: eco, normaal en sport en je kan de lampen aan- en uitzetten. Voordat ik het weet zit mijn eerste testrit erop en mijn eerste indruk is eigenlijk best goed. Het zadel zit lekker, de wegligging is goed, ik switch gemakkelijk tussen de verschillende standen en aan het lawaai van de motor ben ik inmiddels wel een beetje gewend. Wat me wel opvalt is dat het schakelen niet echt soepel gaat en de draaiversteller aan het handvat iets te losjes aanvoelt waardoor ik vaak twee versnelling tegelijk verstel. Ik had verwacht dat ik met de v-brake remmen wat remkracht te kort zou komen, vooral omdat de fiets aan de zware kant is, maar dat viel me alles mee. De achterrem zit overigens wel op vreemde plek onder het frame, waardoor deze extra gevoelig is voor vuil en bij nat weer lijkt me dat, vooral in combinatie met v-brake velgremmen, ook niet de meeste ideale oplossing.

Actieradius

Tijdens mijn tweede testrit merk ik dat ik op andere dingen ga letten en ik zoek ook bewust verschillende situaties op om te kijken hoe de fiets reageert. Het eerste deel van mijn rit besluit in voluit te fietsen in standje sport. Na ongeveer 9 kilometer (wind tegen) zie ik dat er één acculampje uit is. Er branden nu dus nog 4 van de 5 lampjes, dat valt me niet tegen.

Decathlon zelf geeft aan dat de actieradius tussen de 20 en 55 kilometer ligt. Mijn ervaring tijdens mijn testritten van 28 en 24 kilometer is dat 20 kilometer zeker in ons vlakke landje aan de lage kant is. Ik had bij beide ritten namelijk nog 3 lampjes branden waardoor ik die 55 kilometer zou moeten redden. Dat is overigens nog steeds een vrij kleine actieradius voor een e-bike en dat komt door de kleine accu, wat er natuurlijk weer voor zorgt dat de prijs beperkt blijft. De accu is overigens wel van goede kwaliteit want voorzien van LG/Samsung llithium-ioncellen.

Verzet

Ik merk ik dat ik persoonlijk het verzet van de versnellingen wat aan de lichte kant vind. Verzet is de afstand die een fiets aflegt als de pedalen een keer worden rondgedraaid. Dus hoe zwaarder (of hoger) het verzet hoe meer afstand je met één rotatie aflegt. Zelfs in de hoogste versnelling moet ik flink rondtrappen. Een zwaarder verzet, zeker op die hoogte versnelling, zou wat mij betreft dus comfortabeler zijn.

Conclusie

Een verrassend degelijke fiets voor leuke prijs. Er zijn uiteraard kritiekpuntjes maar je kan en mag voor deze prijs ook geen hoogwaardige fiets en fietsonderdelen verwachten. En dat krijg je dus ook niet. Wat je wel krijgt is een minimalistische en degelijke fiets met een goede prijs-kwaliteit verhouding. De fiets is maar in één uitvoering beschikbaar, zwart damesframe en geschikt voor mensen tussen de 1,60m en 1,90m, met een maximaal gewicht van 100 kilo. Dus als je op zoek bent naar een goedkope en betrouwbare e-bike, zonder toeters en bellen, dan is de Elops 120E een goede keuze. Ben je opzoek naar mooie, luxere en kwalitatief hoogwaardigere e-bike dan zal je dieper in de buidel moeten tasten en is deze e-bike zeker niet voor jou bestemd.