e-Biken bij sneeuw en gladheid

Nederland is recent veranderd in een mooi winters landschap! De sneeuw en gladheid maken het natuurlijk lastig om te fietsen nu, maar zijn er speciale maatregelen nodig voor je e-bike nu ons land wit is? En kun je zomaar door de sneeuw en pekel rijden met je elektrische fiets? Kan de accu eigenlijk wel tegen de kou? En hoe zit het met de wegligging van een e-Bike?

Als het glad is moet je natuurlijk altijd oppassen en voorzichtig rijden. Dat geldt voor alle vervoersmiddelen, dus ook voor een e-bike. Een elektrische fiets is doorgaans zwaarder dan een gewone fiets en heeft daarom wel een iets stabielere wegligging op sneeuw. En gelukkig worden de fietspaden goed gestrooid en schoongeveegd. Maar wees voorzichtig en bij extreme gladheid raden we het af om de weg op te gaan, ook met een e-bike.

Pekel

Voor fietsers is pekel zowel een zegen als een vloek. Het is natuurlijk fijn dat er gestrooid wordt, zodat je niet bij elke bocht wegglijdt, maar voor je e-fiets zelf is pekel meer een vijand dan een vriend. Dat zout gaat bijten en zorgt ervoor dat vocht overal tussen gaat zitten. Voor fietsen met een naafversnelling en een dichte kettingkast (of riem) zijn de gevaren van pekel een stuk kleiner dan voor e-bikes met een open kettingkast en/of derailleur. Spatborden voorkomen ook dat je hele e-bike onder het zout zit en ontzien zo je balhoofd en kabels. Chromen onderdelen op bijvoorbeeld geveerde voorvorken houden niet van pekel en kunnen gaan roesten. Het is daarom verstandig om deze onderdelen regelmatig af te spoelen en droog te vegen als er pekel op de weg ligt.

Kou

We hebben te maken met een strenge winterse periode met vorst tot zelfs -10 graden. E-bike accu’s kunnen daar slecht tegen en moeten in bescherming genomen worden. Zorg ervoor dat je e-bike accu een vorstvrij onderdak krijgt. Als je de e-bike in de winter niet gebruikt doe je er goed aan de accu uit de fiets te halen en deze in de wintermaanden droog en vorstvrij op te bergen.

Wanneer je de e-bike ook in de wintermaanden gewoon gebruikt kan je het beste ’s nachts de accu in huis nemen bij koude periodes. De accu moet in ieder geval bewaard worden in ruimte die niet kouder is dan 10 graden. De actieradius van een e-bike kan flink afnemen als de temperaturen richting het minpunt gaan. Het verlies in actieradius ligt tussen de 5% en 20%, bij vorst kan het zelfs wel 30% zijn. Hetzelfde geldt voor de oplaadtijd, die langer wordt naarmate de waarden op de thermometer zakken. Zodra de temperatuur weer oploopt, neemt de actieradius ook weer toe. Laat een e-bike nooit met een lege accu in de kou staan, want door de kou kan hij ‘diep ontladen’ en dat kan permanent schadelijk zijn.





- Advertentie -