E-bikes voor zware mensen

Door e-fietser

Het is bij de doorsnee consument amper bekend dat elke e-bike, net zoals bij een gewone fiets, een maximaal toegestane totaalgewicht heeft. We leggen in dit artikel uit waar je op moet letten bij aanschaf van e-bikes voor zware mensen.

Gemiddeld weegt een Nederlandse man van 18 jaar en ouder 85 kilo, een Nederlandse vrouw 71 kilo. 13 procent van de Nederlandse mannen en 4 procent van de Nederlandse vrouwen (in totaal 1,1 miljoen mensen, cijfers CBS) wegen 100 kilo of meer. Als jij wat zwaarder bent zul je bij aanschaf van een e-bike op een paar dingen moeten letten.

Maximaal toegestane totaalgewicht

Voor een forse groep Nederlanders zijn de ‘gewone’ e-bikes dus niet gemaakt voor zware mensen. De meeste e-bikes op de Nederlandse markt zijn getest tot een gewicht van 120 kg. En dat is dan zelfs inclusief bagage! Het is dus zaak om te controleren wat het MTT (maximum toegestaan totaalgewicht) van een e-bike is.

Berekening MTT

Het maximaal toegestaan totaalgewicht van een e-bike is de optelsom van het gewicht van de persoon, de bagage én van de fiets zelf. Weeg je bijvoorbeeld zelf 110 kilo en je fiets 25 kilo en je hebt ook nog eens 15 kilo bagage (boodschappen etc) aan je fiets hangen kom je uit op 150 kilo! Gemiddeld is het ‘maximaal toegestaan totaalgewicht’ van een ‘gewone’ e-bikes  tussen de 120 – 130 kilo! Zoals je in de berekening hebt kunnen zien zit je al snel op het MTT. We hebben het dan nog niet eens gehad over kinderzitjes. Een kinderzitje op je bagagedrager met een kindje van 7 jaar weegt toch ook al snel zo’n 30 kilo. 

Het ‘maximaal toegestaan totaalgewicht’ van een e-bike is de optelsom van het gewicht van de persoon, de bagage én van de fiets zelf.

Waarom is het MTT belangrijk?

Ten eerste de veiligheid. De remmen op je e-bike zijn berekend op dat maximale gewicht. Wanneer je je het MTT overschrijd wordt je remvertraging kleiner en je remweg kleiner. Wanneer je bergafwaarts gaat wordt je remweg nog langer en dat is met de hoge snelheid van een e-bike niet veilig. Ook zijn de onderdelen op je e-bike vaak minimaal berekend op het maximale MTT. Als je de e-bike dus langere tijd overbelast is er een kans dat onderdelen afbreken. Dat kan de zadelpen, trapper of deel van het frame. Een en ander hangt natuurlijk af van hoe lang en hoe zwaar de e-bike wordt overbelast. Constructie en welke materialen gebruikt zijn speelt daarbij ook een grote rol. Ook zal je e-bike veel sneller slijten.

Regelgeving voor e-bikes 

Volgens de Europese regelgeving voor e-bikes (EPAC-norm) moet zowel het gewicht van de e-bike + maximaal toegestaan totaalgewicht op de fiets worden vermeld. Ook moet dit in de handleiding vermeld staan met een duidelijke uitleg, helaas gebeurt dat niet altijd. Ook wordt er op diverse websites van e-bike merken amper de MTT vermeld. 

decoratief
Marcel van der Laan was ook op zoek naar een e-bike die zijn gewicht kan dragen.

Waar moet je als zwaarder persoon op letten bij aanschaf van e-bike ?

Koop je een e-bike, informeer dus naar het MTT (maximaal toegestaan totaalgewicht). Zeker als je de fiets wilt gebruiken om boodschappen mee te doen, kinderen op te vervoeren of op vakantie wilt en tourtochten maken met bagage. Gelukkig zijn er steeds meer fietsmerken die e-bikes maken met een hoger MTT (maximaal toegestaan gewicht). Opvallend is dat e-bikes met hogere MTT vaak van Duitse makelij zijn. Het lijkt erop dat de Duitse fabrikanten zich meer richten op zwaardere mensen. Maar er zijn ook steeds meer Nederlandse en andere buitenlandse merken die e-bikes voor de wat zwaardere mens ontwikkeld hebben. Er schijnt dus licht aan de horizon! Er zijn merken die e-bike’s verkopen met een zgn XXL vermelding of HD (heavy duty) dat zijn speciaal ontwikkelde e-bikes voor zware of lange mensen en voor zware belasting.

Wat is nog meer belangrijk?

Al eerder genoemd zijn de remmen. Het beste kun je kiezen voor hydraulische schijfremmen. Deze hebben een kortere remweg en je hoeft niet zo hard te knijpen om af te remmen. Velgremmen zou ook een alternatief kunnen zijn. Daarnaast is het  voor mensen met een pondje meer fijn om over een lage instap te beschikken. Hierdoor wordt het gemakkelijker om op- en af te stappen. Ook het vermogen van de motor is belangrijk. Door het zwaardere gewicht zijn veel accu’s binnen een korte tijd al leeg. Hierdoor heb je een zeer beperkte actieradius. Tot slot let goed op de garantievoorwaarden. Het komt namelijk voor dat zware mensen defecten ondervinden aan de e-bike omdat die toch niet goed bestand is tegen zware belasting.

De Simplon Kagu een goede keuze e-bike voor zware mensen

TIP!

Het is voor zware mensen belangrijk om over een comfortabel zadel te beschikken. Niemand zit namelijk te wachten op een oncomfortabele rit met zadelpijn. Laat je hierover bij de dealer goed voorlichten en probeer naast de standaard zadel van de e-bike eens eens een ander zadel uit. Bij dealers die beschikken over Body Scanning CRM krijg je een juiste fietsinstelling wat naast een betere krachtoverdracht ook lichamelijke klachten vermindert en het comfort en dus het e-bike plezier verhoogt.

Merken als bijvoorbeeld Victoria, Sparta, Simplon, Kalkhoff, Giant, Hercules bieden fietsen met een hoog MTT, laat je bij je dealer informeren welke merken e-bikes nog meer een hoog maximaal toegestaan totaalgewicht bieden. 

Lees ook ons artikel welke e-bike kan mijn gewicht dragen?