e-Fiets mythes ontkracht

decoratief

e-Bikes gaan een steeds belangrijkere rol spelen als het gaat om het gebruik van fietsen. Hoewel een beetje elektrische ondersteuning voor sommige rijders een duidelijk voordeel is, zijn er onder fietsers nog steeds enkele misvattingen over wat e-bikes te bieden hebben en de mogelijke voordelen die ze bieden. Laten we dus eens kijken naar de feiten achter een half dozijn e-bike-mythes…

E-bikes raken snel zonder stroom, en dan heb je gewoon een zware fiets

Afbeeldingsresultaat voor people bike riding

Het selecteren van het benodigde elektrische heeft een directe invloed op individuele ritten. Hoe meer vermogen je gebruikt, hoe korter de afstand (bereik) die de accu aan kan. Op minimale vermogensinstellingen zijn veel e-bikes echter goed in staat om 100 kilometer of meer te bereiken.

Het beoordelingsbereik is echter geen duistere kunst die is gebouwd is op hoop, veel geluk en giswerk. De meeste moderne e-bikes hebben een nauwkeurige weergave van het batterijniveau en zelfs een indicatie van het te verwachten bereik, zodat je precies kunt bepalen welke instellingen het beste kunnen worden gebruikt om thuis te komen. Nog een stap verder gaan systemen met een gps-sateliet, zoals de Bosch Nyon-boordcomputer met navigatie. Deze biedt je verschillende routes aan – snelste, meest eco, enz. – om je thuis te brengen voordat de stroom opraakt.

Als er iets misgaat en je merkt dat je helemaal geen elektrische energie meer hebt, wil dat niet zeggen dat je een kolos de heuvels op moet hijsen. Ja, de meeste e-bikes zijn een beetje zwaarder dan hun niet-ondersteunde tegenhangers – dat zullen ze zeker zijn, met toegevoegde motoren en batterijen – maar het tij is aan het keren.

e-Bikes zijn ingewikkeld

Een e-bike is voor het grootste nog steeds een fiets met gevestigde componenten en technologie die al decennia niet is veranderd. Als je lekke banden kunt repareren, versnellingen kunt instellen of remmen kunt afstellen op een conventionele fiets, kun je nog steeds met plezier hetzelfde doen met een e-bike.

Zelfs met de nieuwere stukjes technologie die erbij betrokken zijn, zijn e-bikes een product van de moderne tijd en dus onderhevig aan innovaties.  Oplaadprocessen worden steeds eenvoudiger en gemakkelijker. En de besturingssystemen, zoals Bosch Nyon, Shimano STEPs en / of Mahle ebikemotion, kunnen zo eenvoudig of gecompliceerd zijn als je wilt, inclusief compatibiliteit met slimme apparaten of meer geavanceerde optionele functionaliteit, zoals het integreren van hartslagmonitoruitlezingen. In wezen is het zo dat wanneer je een normale fiets en een mobiele telefoon kunt gebruiken, je ook een e-bike onder de knie krijgt. 

e-Bikes zijn alleen voor oude mensen

Vorig jaar vroeg een YouGov-onderzoek in opdracht van Shimano 13.412 mensen in heel Europa naar hun fietsintenties en opvattingen over e-bikes. Daaruit bleek dat 8% van de Europeanen al een e-bike had; 17% zei dat ze vaker een e-bike zouden kopen of gebruiken dan in het voorgaande jaar; en 11% gaf aan dat ze niet langer alleen fietsen met enkel spierkracht.

Uit de resultaten per land blijkt dat 30% van de respondenten in Italië graag op een e-bike wil rijden; 26% in Zwitserland, Polen en Nederland; 21% in Spanje; en 19% Frankrijk. Dit hoge aantal betekent dat dit niet ‘alleen’ oude mensen zijn. Zoals Cycling Industry News meldde: “Over de hele linie had de jongere demografie een groter enthousiasme voor [een e-bike] demo, die volledig in strijd was met hoe de verkoop aanvankelijk meestal naar een oudere generatie ging die op zoek was naar nieuwe mobiliteit.”

Als je echter een Britse fietser bent, is het begrijpelijk waarom je mening over e-bikes misschien scheef is en denkt dat deze alleen geschikt zijn voor een selecte groep rijders. In de YouGov-enquête bleef het VK achter: slechts 7% van de ondervraagden zei dat ze een e-bike zouden proberen. Het is tijd om dat achterhaalde idee te veranderen. 

e-Bikes zijn groot en onhandig

We hebben al gezegd dat e-bikes niet veel zwaarder hoeven te zijn dan gewone fietsen. Bij veel fabrikanten is de integratie van technologie in termen van gebruikersinterfaces voor e-bikes indrukwekkend intuïtief. Maar dat ontwerpniveau heeft zich ook uitgebreid tot de frameconstructie en de integratie van accu’s en motoren.

E-bikes van vroeger waren misschien wat onpraktisch en – om eerlijk te zijn – niet altijd bijzonder esthetisch verfijnd. Maar als je grote wereldwijde fietsmerken hebt die al hun talenten op het aanbod van e-bikes richten – om goede financiële en marktredenen, zoals uit de YouGov / Shimano-enquête blijkt – zijn de resultaten op het gebied van productontwikkeling verbluffend. Soms moet je zelfs goed kijken of je nu van doen hebt met een gewone fiets of een e-bike.

Met een e-bike word je niet fit

Dit is het eerste dat je vaak hoort: “je zult nooit fit worden of afvallen of je cardio verbeteren op een e-bike”. Moderne e-bikes worden ook wel ‘elektrische assistentie’ genoemd, dus je moet nog steeds je benen draaien, waarbij de elektrische kracht enkel helpt om een ​​hogere snelheid aan te houden. Natuurlijk is de training niet zo vermoeiend als op een niet-elektrische fiets, maar de werkelijke verschillen in gezondheidsresultaten zijn minder groot dan je misschien denkt. 

Dus hoeveel energie kun je verbranden op een e-bike? De vaak genoemde cijfers zijn ongeveer 300-400 calorieën per uur, of ongeveer 75% van de hoeveelheid die je zou verbranden op een niet-ondersteunde fiets over dezelfde afstand. Echter, in een directe studie op de Electric Bike Blog website, registreerde ingenieur Ron Wensel het calorieverbruik tijdens het rijden op zijn e-bike. Hij ontdekte dat hij 440 calorieën in een uur verbrandde, wat ongeveer 80% van zijn calorieverbruik was tijdens het rijden zonder hulp.

Deze cijfers zijn natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, niet in de laatste plaats hoeveel elektrische ondersteuning je wilt gebruiken. Maar het mooie van de meeste e-bikes is dat naarmate je conditie verbetert, je eenvoudig het niveau van de benodigde hulp kunt verminderen. Dit betekent dat e-bikes ook een zeer duidelijke manier biedt om je conditie te ontwikkelen.

- Advertentie -