Freebike Brooklyn 2.0: krachtig en stoer

Door e-fietser

Het topmodel en krachtpatser van het Nederlandse merk Freebike is de Brooklyn 2.0. Deze e-bike heeft een zeer sterke en stille Bafang middenmotor, waarmee je ook zeer steile hellingen moeiteloos bedwingt. De fiets is geschikt voor bijna elk type gebruik; van woon-werkverkeer tot langere fietstochten. Tijd om deze krachtpatser eens goed te testen.

De Brooklyn 2.0 is een stoere, luxe afgewerkte sportieve elektrische fiets met onderscheidende Belt-drive. Hij beschikt over een krachtige Bafang M420 smart cq canbus middenmotor, Shimano hydraulische schijfremmen, geïntegreerde 630Wh accu en een Suntour NEX Pro Dual Shock geveerde voorvork. Deze combinatie maakt hem de ideale kilometervreter. Comfortabel, sportief en onderhoudsvriendelijk.

Power

Tijdens de eerste korte testrit werd al snel duidelijk hoeveel power deze bike heeft. Gezien het relatief zware gewicht had ik verwacht dat de fiets lastiger te hanteren en te manoeuvreren zou zijn, maar dat viel me enorm mee. Door de dikkere banden en de goede gewichtsverdeling heeft hij een fijne wegligging en is hij gemakkelijk te hanteren. Dat heeft natuurlijk mede te maken met de positie van de motor; de fiets is namelijk uitgerust met een Bafang M420 middenmotor die speciaal ontwikkeld is voor krachtige en sportieve e-bikes. Deze middenmotor heeft een koppel tot 80 Nm en dat merk je. De sensoren in de M420 middenmotor meten nauwkeurig de snelheid, trapkracht en trapfrequentie en passen de ondersteuning hierop aan. Dit zorgt voor aangename en soepele rijervaring.

Traploos schakelen

Die prettige rijervaring is ook mede te danken aan het feit dat deze bike een traploze Enviolo City naaf heeft. Bij een normaal schakelsysteem zitten er sprongen tussen de verschillende versnellingsstanden. Dan stop je dus heel even met trappen zodat de ketting in de juiste versnelling valt bij het schakelen. Bij traploos schakelen is dat niet meer nodig, je blijft gewoon doorfietsen terwijl je schakelt. Er zijn geen sprongen meer tussen de versnellingen, dus je kan heel precies de juiste versnellingsstand kiezen met de draaiknop aan het handvat. Een traploze versnelling heeft dus eigenlijk heel veel versnellingen. Het is even wennen: geen schakelmomenten en geruisloos schakelen, maar luxe went snel. Het fiets erg prettig en je kunt schakelen terwijl je kracht zet, dus je kan meteen versnellen als dat nodig is.

Testrit

Die eerste korte testrit was echt even bedoeld om een eerste indruk te krijgen. En die was goed. De volgende dag ga ik een wat langere tocht maken en eens kijken hoe deze fiets zich houdt op verschillende ondergronden en landschappen. Het eerst stuk van mijn rit gaat door stedelijk gebied met veel stoplichten. Een uitstekende gelegenheid om te kijken hoe de fiets reageert bij het wegrijden in de vijf verschillende ondersteunings- en de verschillende versnellingsstanden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een wat hoger verzet, dus ik merk al snel dat ik eigenlijk continue in een hogere versnelling rijd. Ook de ondersteuning is prima, zelfs in stand 1 ben je snel weg bij een stoplicht. In stand 5 en in een hoog verzet zit ik in een mum van tijd boven de 20 kilometer per uur. Dus met de power van deze fiets zit het wel goed. Ik vervolg mijn route naar een wat landelijker gebied en heb op bepaalde punten een flinke tegenwind, maar ook daar merk ik zeer weinig van.

Display

Deze e-bike heeft een vrij groot en mooi Bafang HMI-display met een contrastrijk LCD-scherm dat je voorziet van alle belangrijke informatie. De stuurcontroller is simpel en gemakkelijk te gebruiken en de gebruikersinterface is duidelijk leesbaar. In het display zit ook een USB poort, bijzonder handig om je telefoon of je navigatie op te laden. Verder kan je op het scherm de ondersteuningsstand zien (en aanpassen met de stuurcontroller), je accu-percentage, de tijd en natuurlijk gegevens zoals snelheid, afgelegde afstand (van je huidige tocht en totaal), gemiddelde snelheid en duur. En ook niet onbelangrijk; je kunt gemakkelijk de instellingen aanpassen in het menu.

Hellingproef

Gezien de power die deze fiets heeft was ik erg benieuwd wat hij zou doen bij een steile helling. Ik was in de buurt van de Nedereindse Plas bij Nieuwegein/IJsselstein en daar ligt een skibaan en een mooie en uitdagende MTB route. Kortom, de ideale omgeving om eens een hellingproef te doen. De heuvel waar ook de skipiste op ligt, is aan de kant waar ik er op fiets en is een meter of 20 hoog. Vol verwachting ging ik richting de heuvel, zette de fiets in de vijfde en hoogste ondersteuning en mijn verzet wat omlaag. Zonder enige moeite fietste ik met zo’n 13-16 kilometer per uur naar boven. Het eerste deel van de helling was geasfalteerd, maar daarna fiets je op een grindpad. Ook die ondergrond was geen probleem, al vond het spatbord al dat grind misschien wat minder leuk. Ik had al gemerkt dat de Shimano hydraulische schijfremmen uitstekend werkten en op deze ondergrond en bij het afdalen kon ik de remmen nogmaals goed op de proef stellen. Maar ook voor de remproef slaagt deze fiets met vlag en wimpel.

Minpunt(jes)

Zijn er dan helemaal geen minpunten aan deze fiets. Natuurlijk wel, de perfecte fiets ben ik nog niet tegengekomen en ook deze e-bike heeft ondanks zijn vele positieve punten ook een aantal mindere aspecten. Zo is het een vrij sportieve fiets, is hij relatief zwaar en heeft hij een sportief zadel (Selle Royal Sportage). Deze eigenschappen zullen niet bij iedereen in de smaak vallen. Persoonlijk ben ik een sportievere fiets gewend, dus was mijn ervaring positief, maar je moet er wel van houden. Het vrij harde en smalle zadel zal ook niet iedereen blij maken, maar de erkende Freebike dealer kan het zadel in een ommezwaai wisselen naar een zadel van je keuze. Nu is een zadel naar mijn mening wel erg persoonlijk en ik adviseer iedereen om een zadelmeting te doen. Want met het juiste zadel kan je eenvoudig zadelpijn voorkomen.

Naast de sportieve eigenschappen, wat een kwestie van smaak is, is de fiets ook betrekkelijk zwaar. Logisch want er zit een middenmotor, een grote (en overigens prachtig geïntegreerde) accu in en een Enviolo traploze naaf. Allemaal elementen die bijdrage aan het hogere gewicht. Dat verklaart het hogere gewicht wel, maar dat en de robuuste bouw van deze fiets zal niet iedereen als prettig ervaren. Een ander minpunt is dat ik merkte dat als ik de fiets een dag niet had gebruikt, het elektrische circuit de volgende dag niet zomaar aanging. Daar was ik door Freebike en via de handleiding al van op de hoogte gebracht omdat men heeft gekozen voor een beveiligd electro-circuit, dus het was geen verrassing voor me. Om de fiets na circa 24 uur opnieuw op te starten moest ik eerst de accu uitnemen en  deze dan handmatig (via een knopje) aanzetten, terugplaatsen in het frame en vervolgens het display aanzetten met de knop op de stuurcontroller. Dat is wel een minpuntje, maar veiligheid voorop.

Conclusie en beoordeling

Al met al ben ik erg positief en enthousiast over deze e-bike. Hij is mooi, robuust, krachtig en heeft een luxe afwerking. En als je dat vergelijkt met andere vergelijkbare modellen hangt er ook nog een concurrerend prijskaartje aan, want deze Freebike Brooklyn 2.0 heeft een prijs van € 3.299. En voor een fiets met een krachtige M420 middenmotor, geïntegreerde 630 Wh accu, hydraulische schijfremmen, Enviolo naaf en Gates riemaandrijving is dat zeker niet de hoofdprijs. Nieuwsgierig geworden? Vraag dan een proefrit aan bij een Freebike dealer bij u in de buurt!

Plus- en minpunten

PLUS     

  • Zeer krachtige motor, zowel op vlakke stukken als steile hellingen
  • Onderhoudsarme beltdrive
  • Inframe accu
  • Krachtige, veilige hydraulische schijfremmen
  • Goede wegligging, erg stabiel
  • Rijeigenschappen en comfort
  • Traploos schakelen
  • Geveerde voorvork en zadelpen
  • Luxe afwerking, incl. slot, bel, klemdrager en snelbinders
  • Goede verlichting

MIN      

  • Zithouding redelijk sportief, niet voor iedereen geschikt
  • Erg sportief zadel, niet voor iedereen geschikt
  • Zware e-bike (door grote accu, motor en Enviolo naaf)