Helmplicht voor alle e-bikes?

Door e-fietser

De discussie over of een helm verplicht moet worden op een elektrische fiets (e-bike) loopt al jaren. Sinds de eerste e-bike op de markt kwam, gaat het al over veiligheid. Inmiddels zijn we vele discussies verder en zijn er al wat dingen veranderd. Er is dus al vanaf 2017 een helmplicht voor speed-pedelecs (‘high speed e-bike’) met een trapondersteuning tot 45 km/u. Dat zijn dezelfde regels als voor een snorfiets, zoals het rijden op de rijbaan in plaats van op het fietspad, geel plaatje en een AM-rijbewijs.

Snorfietsers moeten een helm op

Vanaf juli 2022 gaat er ook een helmplicht voor deze snorfietsen 25 km/u  gelden. In Amsterdam is dit een aantal maanden geleden zelfs al doorgevoerd. 

Wat dat gaat betekenen voor de elektrische (e-bike) fietsen? 

Op dit moment nog niks, maar dat er in de toekomst ook een helmplicht gaat komen voor elektrische (ebike) fietsen is niet ondenkbaar. Met een e-bike zit je makkelijk en snel op de 25 km/u en wie zich een beetje inspant zelfs nog harder. Op korte termijn veranderd er dus nog niets maar het lijkt een kwestie van tijd tot er een ook een helmplicht komt voor elektrische fietsen. 

Er is dus al vanaf 2017 een helmplicht voor speed-pedelecs (‘high speed e-bike’) met een trapondersteuning tot 45 km/u.

Hoe zit dat in het buitenland?

  • Duitsland: geen verplichting voor een helm op de fiets.
  • België: geen verplichting voor een helm op de fiets.
  • Frankrijk: fietshelm verplicht voor kinderen tot 12 jaar.
  • Oostenrijk: fietshelm verplicht voor kinderen tot 12 of 15 jaar.
  • Zwitserland: fietshelm verplicht voor iedereen die sneller fietst dan 20 km / uur.
  • Kroatië: fietshelm verplicht tot 16 jaar.
  • Italië: sinds 2020 is een fietshelm verplicht voor kinderen tot 12 jaar.
  • Spanje: verplicht voor alle fietsers die zich buiten de bebouwde kom begeven en kinderen tot 16 jaar.

Voor of tegen?

Er zijn veel meningen over een helmplicht voor e-bikes. Het is onvermijdelijk dat door het groeiende gebruik van e-bike er ook meer ongelukken plaatsvinden, maar tegenstanders vrezen dat een helmplicht zal leiden tot minder gebruik van e-bikes terwijl we meer mensen op de fiets willen en daarmee het autoverkeer verminderen, zeker in de steden! Toen de helmplicht voor brommers werd ingevoerd zag je dat ook gebeuren. Een veelgehoorde mening is ook dat vermindering van het e-bike gebruik wanneer er een helmplicht ingevoerd gaat zal een groter nadelig effect hebben op de volksgezondheid dan de bescherming die een fietshelm gaat bieden. 

Fietsers zouden meer ruimte moeten krijgen en een verbetering van de verkeersveiligheid door een betere infrastructuur zoals bijvoorbeeld gescheiden fietspaden. Nu is er bij iedere verplichting weerstand en zijn er voor en tegenstanders. Wellicht moeten we beginnen met meer bewustwording en voorlichting. En het proces organisch en vrijwillig laten verlopen. En misschien zoals in sommige landen beginnen bij kinderen die zijn te jong om eigen verantwoording te kunnen nemen.

Wat vind jij?

Bent u voor of tegen een helmplicht voor elektrische (e-bike) fietsen? Laat het ons weten en stuur ons een reactie via info@e-fietser.nl 

Toch een helm?

Vind je het toch een veilig idee om een helm op te zetten? Doe dat dan, maar zorg dan in ieder geval voor een goed passende helm en maak die bij elke rit goed vast. Niet te los, en ook niet te vast. Als een helm te groot of te klein is, of net verkeerd afgesteld neemt de werking van de helm al snel heel flink af. Twijfel je of je helm goed is? Ga dan naar een goede fietsspeciaalzaak voor advies. Let bij helmen voor volwassenen ook op de Europese veiligheidsnorm EN1078. 

In onze shop hebben we momenteel een aanbieding van een Alpina Helm Altona M

productafbeelding
Alpina-helm-Altona-black-matt

nieuwsfiets.nu bergfamilie.nl