Nederlander heeft angst voor fietsdiefstal

Door e-fietser

De Nederlandse consument, die in het bezit is van een duurdere fiets, vreest fietsdiefstal en durft die dan ook niet meer buiten te laten staan. Dat stelt fietsverzekeraar Laka, die zich baseert op een marktonderzoek van Multiscope.

E-bikes, elektrische bakfietsen en vederlichte racefietsen zijn populairder dan ooit en uitgaven van rond de € 5.000 zijn allang geen uitzondering meer. 1 op de 5 Nederlanders zegt tussen de € 1.500 en € 3.000 uit te geven aan een nieuwe fiets. Dit heeft echter ook een schaduwkant, want zij durven hun fiets niet meer buiten te laten staan. Inmiddels zet 80% de fiets in de schuur, berging of gang. Dit blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope uitvoerde onder 1.000 Nederlanders in opdracht van collectieve fietsverzekeraar Laka.
De forse uitgaven aan nieuwe fietsen zijn deels te verklaren door de belangrijke rol die de fiets heeft ingenomen. Een kwart van de Nederlanders geeft aan dat in de afgelopen 5 jaar de fiets het belangrijkste vervoermiddel is en daarmee andere opties zoals het OV en de (lease)auto heeft vervangen. “Het gemiddelde aankoopbedrag dat Nederlanders neertellen voor een nieuwe fiets is € 1.550, zo blijkt uit cijfers uit onderzoek van RAI Vereniging en BOVAG,” zegt Anwar Marzak, Country Director bij Laka. “Opvallend daarbij is dat al vanaf 25-34 jaar de portemonnee graag wordt getrokken voor een kostbare nieuwe fiets.”

Neiging tot over verzekeren blijft achter bij de fiets

Ondanks de hoge uitgaven en de angst voor diefstal of beschadiging, blijken volgens Marzak maar weinig Nederlanders hun fiets verzekerd te hebben. “Nog geen kwart van de Nederlanders (23%) heeft een fietsverzekering om schade of diefstal te dekken. Dit is extra opvallend gezien het feit dat de fiets inmiddels voor velen het belangrijkste vervoermiddel en één van de grotere aankopen is,” aldus Marzak, die dit een tegenstrijdig gegeven vindt. “Uit de cijfers van de afgelopen jaren wordt telkens weer duidelijk dat de verkoop van fietsen niet alleen toeneemt, maar dat we ook steeds meer betalen voor een nieuwe fiets. Waar we als Nederlanders vaak de neiging hebben om ons over te verzekeren, voor bijvoorbeeld de inboedel, auto of huis, blijft deze beschermingsvorm bij de fiets achter. Dit blijkt ook uit ons onderzoek, waarin de meerderheid aangeeft een verzekering bovenop WA voor de auto te hebben maar slechts een klein percentage de fiets heeft verzekerd.”

Laka