Oer-Hollandse urban e-bike

Review Mokumono Delta S

Door e-fietser

De Mokumono Delta S is een heerlijke e-bike voor dagelijks gebruik. Hij is licht, snel en betrouwbaar. De fiets heeft een hip uiterlijk en alle kabels zijn fraai weggewerkt in het holle frame. Deze oer-Hollandse urban e-bike is weldoordacht. Optimale verhoudingen, kwaliteitsonderdelen en een slim en duurzaam frame. Het resultaat is een snelle, onderhoudsarme, veilige fiets voor woon-werkverkeer. e-Fietser.nl mocht deze knappe bike testen en dat is geen straf.

Mokumono’s urban e-bike, de Delta S, is anders dan andere e-bikes. In plaats van een reeks aan elkaar gelaste buizen of profielen is de sportieve Delta S opgebouwd uit twee gespiegelde aluminiumplaten die in vorm worden geperst en met een laser aan elkaar worden gelast. Dit ontwerp is niet alleen opvallend, herkenbaar en mooi, zeker in combinatie met de rest van het minimalistische ontwerp, maar vooral heel slim en duurzaam.

Monocoque frame

Het fabricageproces dat 30-jarige tweeling, Tom en Bob Schiller, hebben gebruikt komt namelijk uit de autobranche. Door het gebruik van deze techniek kan de productie van het aluminium monocoque frame in Nederland plaatsvinden in plaats van deze uit te besteden aan fabrieken in China of Taiwan. Dit geeft de broers niet alleen meer controle over het assemblageproces, maar door zoveel mogelijk onderdelen uit Europa te halen, kunnen ze ook nog eens duurzamer produceren. “Met de ontwikkeling van een nieuwe productiemethode maken we fietsframes volledig geautomatiseerd in Nederland. Een unicum in de huidige fietsindustrie en daar zijn wij trots op. Bovendien geloven in de kracht van lokale productie waarmee onnodige en vervuilende transportstromen worden verkleind”, aldus Tom Schiller.

Veiligheid

Naast het mooie en unieke frame lijkt kwaliteit de doorslaggevende factor te zijn bij de keuze van de onderdelen, zoals een carbon voorvork, Gates CDX Carbon aandrijfriem, Magura hydraulische schijfremmen en een Brooks Cambium C15 zadel. De minimalisme look betekent dat deze e-bike geen display heeft. Een drukknopje en oplichtende gekleurde streepjes geven de nodige informatie. Verder is de Delta S is afgemonteerd met de semi-geïntegreerde voor- en achterverlichting van het Duitse merk Supernova zodat je ook ‘s avonds veilig over straat kunt. Over veiligheid gesproken. Is dat aluminium monocoque frame wel veilig genoeg? Uiteraard is dat uitvoerig getest en goedgekeurd door EFBE Prüftechnik, het Duitse testinstituut voor fietsen.

Made in Holland

Nederland had ooit een bloeiende fietsindustrie, fietsen die in Nederland gemaakt werden stonden voor kwaliteit en vakmanschap. Die traditie koestert Mokumono, zij geloven in de innovatieve kracht van de Nederlandse maakindustrie. In tijden van klimaatcrisis proberen de broers het dus anders te doen dan anderen. “Wij maken onze fietsen zelf, hier in Nederland. Waarom? Het antwoord is simpel: omdat het kan. We geloven in duurzame productietechnieken, verantwoord materiaalgebruik en korte productieketens. Daarom kiezen we voor een andere weg”, aldus Tom Schiller. Dat is de weg van radicale product- en procesinnovatie, samen met Nederlandse high-tech productiepartners. Zodat ze met recht kunnen zeggen: Mokumono, met trots in Nederland geproduceerd. En daarmee beantwoorden de fietsen tevens aan de eisen van de kritische consument van vandaag: betrouwbaar, onderhoudsvrij, mooi vormgegeven en duurzaam geproduceerd.

Testrit

Ik ben voordat ik op deze e-bike stap al onder de indruk van zowel het design als het fabricageproces. Over deze fiets is goed nagedacht, maar hoe fiets hij? Het is een fiets voor de sportieve fietser, dat zie je niet alleen aan het sportieve frame, maar de zithouding is ook lekker sportief. Je zit voorovergebogen, waardoor je niet alleen meer kracht kan zetten maar ook minder last heb van luchtweerstand. Een sportievere zithouding, in combinatie met deze lichte fiets zorgt ervoor dat je zowel snel als wendbaar bent in het verkeer. Een fiets naar mijn hart, waarmee ik lekker snel en veilig door de stad kan crossen. Wat me ook meteen opvalt is dat ik niet elk steentje, hobbeltje en kuiltje voel. Bij de meeste sportievere fietsen voel je alles, omdat er geen of weinig demping of vering in zit. Bij deze Mokumono heb je dat veel minder, de dikke banden, de carbon voorvork en het frame zorgen voor een comfortabel rijgedrag. Dit bijzondere frame is dus niet alleen mooi en uniek, het zorgt biedt ook nog eens extra comfort.

Ondersteuning

De Delta S is voorzien van een krachtsensor en dat merk je. Zodra je kracht op de pedalen zet voel je meteen die ondersteuning en ben je weg. Hij biedt ondersteuning in 3 standen, wat ik persoonlijk iets te weinig vind, maar de ondersteuning voelt wel heel natuurlijk aan. Deze e-bike is stil, soepel en comfortabel. Een minpuntje wat mij betreft is dat je de ondersteuning bedient via het frame. Dat was erg wennen en ik betrapte mezelf erop dat ik regelmatig moest kijken in welke stand ik zat. Deze lichte urban e-bike is verder voorzien van achterwielmotor en een onderhoudsarme Gates beltdrive. De kleine accu (250 wh) zit mooi verwerkt net boven de trapas en heeft een actieradius van ongeveer 60 kilometer. Dat is niet heel veel, maar voor het meeste woon-werk verkeer meer dan voldoende. En mocht de accu onverhoopt leeg raken, dan is dat nog geen probleem want met een gewicht van 15 kilo fiets hij ook zonder ondersteuning heel licht. Alleen bij het optrekken zal je dit wel merken, omdat hij geen versnellingen heeft en een wat zwaarder verzet.

Zoef

Voor mijn tweede testrit kies ik een wat langere route en heb ik voornamelijk in de maximum trapondersteuningsstand gereden. De snelle en sportieve e-bike stelt mij wederom niet teleur. Op de lange geasfalteerde fietspaden zoeft deze e-bike heerlijk over het wegdek. Hij is stil en licht, maar voelt heel stabiel aan en heeft een uitstekende wegligging. Maar ook op minder gladde wegen houdt deze e-bike zich goed staande. Voor iemand die van een sportieve zit houdt is deze bike een genot om op te rijden.

App

De Delta S wordt, zoals veel e-bikes, geleverd met een app. Echter is dit tot op heden nog de standaard App van HyDrive. Hiermee kan je navigeren, zien hoe vol je batterij is en hoe hard je fietst. Ik was niet heel enthousiast over deze standaard App en Mokumono lijkt die mening te delen, wan die zijn bezig met de ontwikkeling van een eigen App en verwachten die later dit jaar (2021) te lanceren.

Uitvoering en extra’s

De Delta S is standaard verkrijgbaar in Frozen Silver Metallic, maar voor een meerprijs van €250 kan je hem in een custom kleur laten spuiten. Je kan kiezen uit 60 kleuren, dus als je echt een unieke en opvallende e-bike wilt dan is dat zeker een aanrader. Verder kan je deze e-bike voorzien van een gps- en bewegingssensor voor diefstalbescherming. Hiermee kan de gebruiker via de app met een pushbericht krijgen dat zijn fiets verplaatst wordt en via gps is de locatie te achterhalen. Ook is via de app de fiets op slot te zetten. Dat houdt in dat het elektrische gedeelte van de fiets niet te gebruiken is.

Conclusie

Na het lezen van deze review zal dit eindoordeel niet als een verrassing komen, maar ik ben fan van de Mokumono Delta S e-Bike. Ik houd van een sportievere e-bike met een dito rijgedrag en deze bike voldoet daar helemaal aan. Dat frame is niet alleen mooi, duurzaam en uniek, maar het zorgt ook nog eens voor een heerlijk rijgedrag. Gecombineerd met de kwaliteitsonderdelen, de ondersteuning en het wat zwaardere verzet maakt dit voor mij een ideale urban e-bike. En dan is hij ook nog een duurzaam! Het frame is gemaakt van aluminium, wat niet alleen voor een comfortabele rijgedrag zorgt maar ook nog eens 100% recyclebaar is. Aan al dit goeds hangt wel een behoorlijk prijskaartje van €2990 en dat is in een standaard kleur en zonder GPS. Ik zou zeggen, boek een testrit en ervaar zelf of dit het ook voor jou waard is!

Technische specificaties

FrameAluminium monocoque
VoorvorkCarbon bladen, aluminium kroon
MatenS | M | L
Gewicht15,2 kg
Motor250W 50Nm
Batterij7Ah 250Wh
Trapas sensorThun X-Cell 3.0
Actieradius60 km
Ondersteuning25 km/h
Oplaadtijd100% vol in 2 uur
AandrijflijnGates CDX Carbon Belt Drive
RemmenMagura hydraulische schijfremmen
VelgenRyde Andra 27,5″
BandenWTB Horizon 650cc
ZadelBrooks Cambium C15
SpatbordenPletscher R50
VerlichtingSupernova v521s & E3
HeadsetSuperstar Components
CrankGates s150
PedalenAcros Urban