Onderzoek Deloitte: in 2023 worden er 40 miljoen e-bikes verkocht

Door e-fietser

Het gerenommeerde adviesbureau Deloitte heeft een onderzoek met de naam ‘Ontdek de toekomst’ gepubliceerd, waarin gedetailleerde verwachtingen voor het nieuwe decennium worden gepresenteerd. Deze verwachtingen worden gepresenteerd voor zes verschillende sectoren / onderwerpen, die de komende tien jaar de grootste impact zullen hebben op de samenleving en het bedrijfsleven. Te midden van onderwerpen als 5G, robots en smartphones staat fietsen. De voorspelling is dat fietsritten voor woon-werkverkeer enorm zullen toenemen en dat een enorme stijging van de e-bike-verkoop daar de oorzaak van zal zijn.

Volgens dit onderzoek gaan wereldwijd steeds meer fietsers de weg op en Deloitte voorspelt dat tientallen miljarden extra fietstochten per jaar zullen gaan plaatsvinden in 2022 ten opzichte van het niveau van 2019. Dit betekent minder autoritten en lagere emissies, met overloopvoordelen voor verkeerscongestie, stedelijke luchtkwaliteit en verbeteringen van de volksgezondheid. Aan de basis van deze groei in fietsen ligt een breed scala aan technologieën, waaronder voorspellende analyses, product- en applicatieontwerp, draadloze connectiviteit, digitale stedenbouwkundige tools, 3D-geprinte onderdelen en elektrificatie. Deze innovaties maken fietsen veiliger, sneller, handiger en gemakkelijker te volgen en te meten.

e-Bikes

Bovenaan de lijst van alle ‘nieuwere’ fietsgerelateerde technologieën die de toename van fietsen stimuleert staat de ontwikkeling en verkoop van e-Bikes. Het elektrificeren van een fiets is geen nieuw idee: het eerste patent voor een elektrisch aangedreven fiets werd geregistreerd in 1895. Nu, grotendeels dankzij recente verbeteringen in lithium-ion batterijtechnologie, prijsstelling en vermogen, ziet de markt voor e-bikes een golf van belangstelling. Volgens Deloitte zullen tussen 2020 en 2023 naar verwachting wereldwijd meer dan 130 miljoen e-Bikes verkocht worden, en in 2023 zal de verkoop van e-Bikes naar verwachting de 40 miljoen exemplaren wereldwijd overtreffen, goed voor ongeveer 16 miljard GBP (19 miljard euro) omzet. Om deze cijfers in context te plaatsen, zullen naar verwachting in 2025 slechts 12 miljoen elektrische voertuigen verkocht worden.

Sommige Europese landen hebben de e-Bike volledig omarmd. In Duitsland steeg de verkoop van e-bikes in 2018 met 36 procent tot bijna een miljoen stuks, ofwel 23,5 procent van alle verkochte fietsen. En in Nederland zijn meer dan de helft van alle volwassen fietsen die verkocht worden elektrisch. Maar er zijn ook landen waar de verkoop van e-Bikes helemaal niet zo hoog is, zoals het Verenigd Koninkrijk (VK). In 2018 werden er slechts 70.000 e-bikes verkocht, een schamele twee procent van alle verkochte fietsen.

Een belangrijke reden voor de aanzienlijk lagere aantallen hangt samen met het doel van fietsen. In Duitsland en Nederland wordt fietsen beschouwd als een optie voor woon-werkverkeer, terwijl het in het VK meer als een sport wordt beschouwd. Meer dan de helft van de ritten op het Nederlandse vervoerssysteem begint met een fietstocht. In het VK fietst slechts 6 procent van de bevolking (3,1 miljoen) geheel of gedeeltelijk. Bijna het dubbele aantal (6,1 miljoen mensen) fietsen voor sport of vrije tijd. Een toename van speciale fietspaden, huur van elektrische fietsen, subsidie ​​en fiets-naar-werk-regelingen zou de verkoop in 2020 en daarna moeten helpen stimuleren.

Wat is de aantrekkingskracht van e-bikes?

Een groot pluspunt is dat batterijondersteuning fietsen minder fysiek belastend is. Dit vertaalt zich in hogere gemiddelde snelheden, gemakkelijker accelereren na een stop en een powerboost bij het bergop rijden, tegenwind tegenkomen, zware lasten dragen of een combinatie deze factoren. Maar ook de race-, mountainbike-, vakantie- en andere sportieve fietser kan veel baat hebben bij een e-bike variant. Je maakt gemakkelijker meer kilometers, kan niveauverschillen binnen een groep fietser elimineren en verlegd je grenzen net iets gemakkelijker omdat je terug kan vallen op die extra ondersteuning. Maar het elektrificeren van een fiets doet meer dan het gemakkelijker maken om te trappen. E-bikes kunnen worden beveiligd, ontgrendeld en gevolgd via apps en het kan de veiligheid verbeteren. Zo hebben de meeste e-bikes bijvoorbeeld grote, heldere, batterijgevoede LED-voor- en achterlichten waardoor ze beter zichtbaar zijn.

Apps

Apps kunnen de fietservaring ook op veel manieren kwantificeren. Ze kunnen het aantal verbrande calorieën berekenen of de hoeveelheid broeikasgas meten die wordt bespaard door te fietsen in plaats van te rijden. Met behulp van een app kunnen fietsers niet alleen eenvoudig hun reistijden registreren en delen, maar ook tijdschattingen tot op de minuut ontvangen op basis van geaggregeerde gebruikersgegevens.

Technologie

Een belangrijke reden dat mensen niet fietsen – van welk type dan ook – is vanwege veiligheidsoverwegingen. Ook hier kan technologie meerdere oplossingen bieden via de versnellingsmeters en gyroscopen die beschikbaar zijn op de meeste smartphones, tablets, actiecamera’s of ingebed in helmen. Kort gezegd: de technologie-industrie heeft een grote rol te spelen bij het aanmoedigen van meer fietsgebruik – een doel dat de samenleving kan helpen bij het aanpakken van vele uitdagingen die voortkomen uit de voortdurende mondiale verstedelijking.

Maar het verbeteren van de technologie zelf – betere data-analyse ter ondersteuning van stadsplanning, snellere oplaadtijden van de batterij of apps die mensen helpen fietsen in hun woon-werkverkeer te integreren – is slechts een deel van het plaatje. Het andere, even belangrijke onderdeel is het ondersteunen van beleid en programma’s die fietsen promoten en stimuleren.

Meer informatie?

Lees het volledige (Engelstalige) onderzoek van adviesbureau Deloitte met gedetailleerde verwachtingen voor het nieuwe decennium.