Twee voor de prijs van één

Review: Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Door e-fietser

Ik moet twee keer kijken om te zien dat onze e-fietser testfiets van vandaag een e-bike betreft. Met de derailleurversnellingen en de 12-speed Shimano SLX-schakeling oogt deze e-bike als een ‘normale’ maar zeer sportieve fiets. Deze Specialized heeft een erg fraai design. De Turbo Vado SL 5.0 EQ is een echte commuter: geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer, een snelle boodschap en om de stad te verkennen maar ook om lekker te touren. Het is een alleskunner.

De Specialized Vado SL 5.0 EQ is met 14,9 kilogram een lichte e-bike, wel 40% lichter dan de gemiddelde elektrische fiets. Dat lage gewicht komt mede door de motor van slechts 1,95 kilo. Deze e-bike heeft met zijn 320 Wh-accu een bereik van 60 tot 130 kilometer, dat eventueel met een externe accu is uit te breiden met nog eens 65 kilometer. De motor heeft een koppel van 35Nm en een vermogen van 240 Watt.

Op weg

De knop waarmee je de fiets aanzet, zit op de bovenbuis en toont het internationaal bekende icoon. Je weet wel: het rondje met aan de bovenzijde een opening met streepje. De bovenste knop op het paneeltje toont de mate van ondersteuning. Je ziet hem bijna niet, maar in het frame zit de motor in­gebouwd. Via de Mission Control-app kun je de instellingen wijzigen, en op het stuur zit de bediening voor de drie standen. De manier waarop de motor inkomt, bepaal je mede door de versnellingen die je kiest. Moet je een viaduct op en schakel je lichter, dan helpt de motor je een extra handje. Wanneer ik opstap en wegfiets valt me direct op dat deze e-bike erg licht fietst. Hij is wendbaar en de ondersteuning voelt erg natuurlijk aan. Door de combinatie van krachtsensor en een rotatiesensor weet de motor altijd waar de trappers zijn en hoeveel druk ik erop zet, en biedt het de meest natuurlijke ondersteuning. Deze combinatie werkt goed.  Deze e-bike daagt me uit om naast de ondersteuning ook zelf hard te gaan werken.

Zo licht dat je vergeet dat die elektrisch is

Motorloos

Op een mooi lang vlak fietspad zet ik de ondersteuning uit. Ik ervaar vrijwel geen weerstand of tegenwerking van de motor. Dat maakt dat deze e-bike, zonder ondersteuning maar met de 12 versnellingen, verbazingwekkend lekker ‘gewoon’ fietst. Dat is echt speciaal! Ik heb eigenlijk twee fietsen: een e-bike en een sportfiets in één! Ik hoef ik me ook geen zorgen meer te maken wanneer de accu leeg is, want ik fiets dan soepel op eigen kracht naar huis. Ook wanneer je harder fietst dan de trapondersteuning kan bieden, voel je geen enkele weerstand. Dus wanneer je in een sportieve bui bent is deze Specialized Vado ook een uitkomst.

Smart Control

Nu zal een lege accu niet snel voorkomen door de Smart Control functie in de bijgeleverde app. Daarin geef je voor een lange rit aan hoe ver je gaat rijden, hoe vaak je berg op moet en hoeveel acculading je aan het eind van de rit over wil houden. De fiets past de mate van trapondersteuning steeds aan, ook als de rit bijvoorbeeld door wind tegen onverwacht zwaar is. Daarnaast kun je een diagnose op afstand krijgen die waarschuwt als er service nodig is, rij-informatie opnemen en delen met vrienden en je kunt je e-bike een eigen aangepaste naam geven. Erg veel mogelijkheden dus.

Comfortabel en veilig 

Het rijgedrag van deze e-bike is ronduit sportief te noemen maar ook extreem comfortabel. De Specialized Vado SL 5.0 EQ is uitgevoerd met de future shock technologie waarbij ruwe wegen en terrein met bijna 40% wordt verminderd en dat merk je echt!  Daarnaast bieden de hoog volume banden stabiliteit en zorgen ook voor eerder genoemde comfort. De fiets is zo licht dat ik bijna vergeet dat die elektrisch is. Ik voel me op mijn gemak op deze e-bike. De hydraulische schijfremmen, eenvoudige 1x schakelen voor eenvoudige bediening, geïntegreerde voor- en achterlichten om te zien en gezien te worden, reflecterende stickers en banden die goed zichtbaar zijn, en body geometrie handvatten en zadel maken deze e-bike ook nog eens erg veilig.

Oordeel

Ik kan (nog) geen andere e-bike bedenken met een dergelijke rijkwaliteit, actieradius en kracht en met een gewicht dat licht genoeg is om deze e-bike bijvoorbeeld naar 2 hoog achter de trap op te dragen. De Specialized Vado SL 5.0 EQ is gebouwd om comfort te bieden zonder afbreuk te doen aan de sportieve eigenschappen en capaciteiten. De trapondersteuning is erg goed en voelt erg natuurlijk aan. De strak in het frame weggewerkte kabels een geveerd balhoofd onder het stuur en de sterke bagagedrager maken deze e-bike een begerenswaardige fiets. Naast de toch al ruime actieradius heb je ook nog een upgrade door middel van een 160 watt range extended accu die je makkelijk kunt inpluggen in het contactpunt van de motor en die dan op de plek van de bidonhouder zit en er ook uitziet als een bidon. Voor de prijs van dik €4500,- krijg je in feite twee fietsen.

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Accu Specialized SL1-320, volledig geïntegreerd, 320 Wh

Motor Specialized SL 1.1 aangepaste lichtgewicht

Display Specialized TCU, 10-LED laadstatus, 3-LED Ride Mode-display, ANT + / Bluetooth®, 

incl. TCD-computer

Voorvork Future Shock 1.5, Boost ™ 12x110mm steekas, platte schijf, carbon vork

Versnellingen Shimano SLX, Rapidfire Plus, 12-speed, zonder OGD, Tektro remhendel HD-R510

Overbrenging Ketting, Shimano SLX, 12 versnellingen, met Quick Link

Remmen Tektro HD-R510, hydraulische schijf

Banden Nimbus II Sport Reflect, 700x38mm

Verlichting Lezyne Ebike Power STVZO E115, 310Lumens, 12V (voorlicht) / Lezyne Ebike 

Achterspatbord STVZO, 11Lumens, 12V (achterlicht)

Snelheid 25

Wil je zelf eens deze of andere Specialized e-bikes testen? Maak dan ‘Pronto’ een afspraak met Pronto e-bikes in Amersfoort of Utrecht. Voor meer informatie kijk op https://pronto-ebikes.nl

Nog meer reviews lezen? Klik dan hier