VanMoof campagne moet tot denken aanzetten

Door e-fietser
VanMoof heeft haar tweede tv-commercial gelanceerd als onderdeel van haar nieuwste wereldwijde campagne, dit keer in de vorm van een cinematografische film met de kritische vraag ‘Waarom teruggaan?’.

De campagne van VanMoof trekt opnieuw wereldwijd de aandacht door mensen in steden te inspireren om vooruit te bewegen, in plaats van terug te vallen in oude en destructieve mobiliteitsgewoonten van vóór de pandemie. De nieuwe film opent met een bekend tafereel: de chaos van een verkeersopstopping in het centrum van de stad. En terwijl bezwete forenzen weer in hun metalen boxen klimmen, is de boodschap van de film duidelijk: de dominantie van de auto behoort tot het verleden. We zien een botsing in omgekeerde volgorde, boze en gefrustreerde chauffeurs, gestresste voetgangers in een wazige mist van vervuiling, en een krappe bus met geïrriteerde passagiers die als sardientjes opeengepakt zitten. Vanuit het rumoer van de stad komt triomfantelijk een fietser tevoorschijn. Zij baant zich soepel een weg door de verkeersopstopping, terwijl de auto’s en hun bestuurders om haar heen symbolisch in de tijd terugkeren.

VanMoof wil met de commercial laten zien dat een terugkeer naar de disfunctionele status-quo van files, vervuiling en verkeersagressie niet de weg vooruit is. “Hoewel mensen over de hele wereld hun routines hebben aangepast, vallen mensen gemakkelijk terug in oude gewoontes. Maar als je de autocultuur kunt veranderen, als je de gewoontes van mensen kunt veranderen, is dat zo krachtig. Hopelijk hebben we een sterke film gemaakt die aanzet tot nadenken en tot meer gesprekken leidt over dit onderwerp,” zegt Pascal Duval, creative director bij VanMoof.
Tijdens de pandemie kwamen mensen over de hele wereld op voor waar ze echt in geloofden. Steeds meer mensen lieten de auto thuis. Stadsbestuurders creëerden daardoor eindelijk meer ruimte en infrastructuur voor mensen in steden. “En nee, dus niet voor auto’s. Mobiliteit werd een hot topic, en simpel gezegd, veranderde de wereld. Om ervoor te zorgen dat mensen deze positieve mobiliteitsveranderingen vasthouden, helpt VanMoof ze hieraan herinneren,” aldus Duval.

Paul Geusebroek, regisseur bij het Amsterdamse productiebedrijf HALAL, was bereid alles uit de kast te halen om een ambitieuze, iconische en stimulerende film te maken. Met behulp van filmische beelden hoopt hij een film te hebben gemaakt, die mensen zich zullen blijven herinneren en dat het hen een zetje geeft naar een groenere, rustigere en aangenamere levensstijl. “We hoopten dat het einde van de film als een verademing voelt. De fiets staat niet alleen voor de omgeving, maar ook voor het ontsnappen uit de sleur waar veel mensen zich in bevinden, voor het fietsen uit het ‘van-9-tot-5-bestaan’. In de video staat de fiets voor vrijheid: iedereen zit vast, maar deze persoon fietst er gewoon doorheen,” licht Geusebroek toe.
De campagne loopt wereldwijd op YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat, en zal zowel in de Verenigde Staten als in Nederland en Duitsland op tv te zien zijn. Het is de eerste keer dat VanMoof een tv-commercial uitzendt in de VS. Na een enorme groei van de vraag naar e-bikes als gevolg van de COVID-19-pandemie, is de VS de grootste groeimarkt voor VanMoof. De commercial van VanMoof wordt daar op een cruciaal moment uitgezonden. Uit onderzoek dat VanMoof in samenwerking met YouGov voor World Bike Day heeft laten uitvoeren, blijkt dat de mentaliteit en het gedrag ten opzichte van fietsen in grote Amerikaanse steden op een positieve manier is veranderd. Met bestaande VanMoof Brand Stores in New York City, Seattle, San Francisco en een vestiging in Los Angeles die in de herfst opent, breidt de Amerikaanse VanMoof-community zich snel uit.