Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een tweedehands e-bike?

Door e-fietser
decoratief

In een voorgaand artikel hebben wij als een besproken waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands e-fiets. Echter kan het nooit kwaad om de belangrijke punten nogmaals onder de aandacht te brengen voor het aanschaffen van een e-bike.

In welke staat is de gebruikte e-bike?

Om ook als leek te kunnen beoordelen of het aanbod bij u past, helpt eerst een nadere blik. En een gesprek met de verkoper. Stel vragen en laat ze je alles vertellen over de fiets. Vraag naar bewijs, de geschiedenis en waarom de e-bike verkocht moet worden. Als dat logisch voor je is, ben je al op de goede weg. Dit helpt vaak bij het bladeren door de advertenties om dubieuze aanbiedingen uit te zoeken.

Bovendien moet de staat van het frame en de batterij een optische analyse kunnen doorstaan. Scheuren, ruwe deuken of onverklaarbare tekenen van reparatie in het frame is vaak geen goed teken.

Zorg ervoor dat er geen roest te zien is op de contacten van de accu. Breekpunten op de behuizing zijn een uitsluitingscriterium, omdat ze de veiligheid van het systeem aanzienlijk kunnen aantasten.

Het is ook de moeite waard om de rest van de apparatuur te bekijken. Werkende voor- en achterlichten zijn prettig, en een reeds geïnstalleerde bel kan nooit kwaad. Een StvZO-conforme uitrusting omvat ook reflectoren of een reflecterende strip op de band.

Hoeveel levensduur zit er nog in de batterij?

Hoeveel laadcycli de accu al heeft doorlopen, is de doorslaggevende vraag om de resterende levensduur in te schatten. In principe moet u een beetje vertrouwen op de beoordeling en informatie van de verkoper. De daadwerkelijke laadcycli kunnen alleen door de werkplaats worden uitgelezen. Indien nodig kunt u dit ook regelen bij het kopen van een gebruikt artikel, als de verkopers dit toestaan. Bovendien mag de batterij niet beschadigd zijn.

De basisregel hierbij is dat moderne Li-ion e-bike-accu’s ongeveer 600-1000 laadcycli kunnen doorstaan ​​zonder hun opslagcapaciteit of vermogen te verliezen. Dit nummer verwijst altijd naar volledige laadcycli. In de praktijk bestaan ​​deze uit meerdere deelladingen, zodat bijvoorbeeld vijf keer 20% opladen overeenkomt met één cyclus.

Zelfs gebruikte e-bikes met oudere accu’s hoeven niet per se een uitsluitingscriterium te zijn. Als het echt een goede deal is, kun je overwegen om een nieuwe accu te kopen.

Staat van slijtdelen & onderhoudsboekje

Met een beetje geluk werd de gebruikte e-bike zelfs op de aanbevolen intervallen door een professional nagekeken. De werkplaats vult deze data meestal in een serviceboekje in. Het is daarom een ​​goed teken of dit serviceboekje aanwezig en ingevuld is. Op deze manier kunt u precies controleren wanneer de laatste controle van de aan slijtage onderhevige onderdelen zoals remmen, banden, tandwielen en kettingen heeft plaatsgevonden.

Als er geen onderhoudsboekje is, dient u de bovengenoemde componenten zelf eens nader te bekijken.

Tips voor de conditiecontrole:
  • Remmen : Bekijk de remkabels, beoordeel hun toestand en controleer of er slijtage of scheuren zijn. De handvatten moeten ook gemakkelijk in gebruik en gebruiksvriendelijk zijn. Controleer ook de remschijven en bonnetjes. De schijf mag niet verbogen zijn, er moet nog iets op de remvoering zitten. Let ook op een mogelijk knarsend geluid.
  • Banden : U dient de banden ook aan een korte visuele inspectie te onderwerpen. Controleer of er nog voldoende profiel is, of de band zijn lucht vasthoudt en of er geen scheuren aan de zijkant zijn. Bekijk tegelijkertijd snel de wielen en controleer de spaakspanning. De spaken mogen niet loszitten.
  • Ketting : De conditie van de ketting en tandwielen is ook een belangrijk kenmerk. Roest of overmatig vuil is geen goed voorteken. De ketting mag ook niet doorhangen of overbelast raken.
  • Schakelen : Controleer de schakeling als laatste en schakel meerdere keren door alle bestaande versnellingen. Als alles hier goed werkt – geweldig. Als dat niet het geval is – en het circuit is aangesloten, moet het mogelijk worden aangepast.

De proefrit

Als alles goed gaat, neem dan de tijd voor een proefrit. Alleen op deze manier kom je erachter of de gebruikte e-bike aan jouw wensen voldoet. Speel hier door alle basissituaties van alledag. Accelereer krachtig, rem en daag de versnellingspook uit. Vergelijk oudere aandrijfsystemen niet met moderne motoren. Omdat deze zich vaak anders gedragen, minder vermogen hebben of minder gereguleerd zijn doordat er minder gevoelige sensoren zijn geïnstalleerd.

Let ook op geluiden tijdens de proefrit. Als de schijf verdacht spint, ratelt of neuriet, moet u deze nog eens goed bekijken.

Veel succes bij de zoektocht naar een geschikte tweedehands e-bike, wij hopen dat onze tips u hierbij geholpen heeft.

Bron: LINK TEKST